الأخبارسلايدر

السيسي: مخالفات البناء تدمر الدولة ولو مش عاوزني معنديش مشكلة

كتبت ــ سهير مجدي 

شدد الرئيس عبد الفتاح السيسي على خطورة مخالفات البناء، وحذر الرئيس خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية بمدينة الإسكندرية، من غياب الدولة مرة أخرى قائلا: “غابت الدولة بس مينفعش الدولة تغيب تانى، وإن غابت تاني أنتوا كده بتأجلوا التطوير 100 سنة، ولو غابت مصر تاني إحنا بنأجل 100 سنة ومقدرش أقبل كده، الناس هتبقى مضايقة وزعلانة ميجراش حاجة، ولو مش عاوزينى أبقى موجود هنا أنا معنديش مشكلة، بس أنا لا يمكن أبقا موجود في مكان إلا والإصلاح قدام عنيا وأمسك فيه وأخلصه بما يرضى الله سبحانه وتعالى والله غالب على أمره”.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن المواطنين متألمون من إجراءات الدولة لضبط مخالفات البناء، متابعا: “المواطنون كتير منهم متألم ومضايق من موضوع إجراءات الدولة لضبط مخالفات البناء سواء الأراضى الزراعية أو بدون ترخيص”.

وأضاف الرئيس: “محدش بيتكلم في الموضوع ده كويس، ملهومش دعوة بيه، علشان محدش يزعل، وانا مش طبيعتى معاكم كده يا مصريين، إحنا قدامنا تحدى وطلعت قدامكم وقلتلكم التحدى ده خطير علينا والاستمرار عليه يدمر الدولة المصرية”.

وواصل الرئيس: “كنتوا بتتكلموا وخايفين من موضوع سد النهضة، وصدقوني البناء غير المخطط والتعدي على الأراضى الزراعية خطير مش عاوز أقول بنفس نسبة سد النهضة، بس الناس مش شايفاه، والواضح لينا موضوع المية، واللى مش واضح لينا الاستمرار في التعدى على الأراضي الزراعية والبناء غير المخطط “.

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة لم تتخذ إجراءات حادة لمواجهة مخالفات البناء دون سابق إنذار، مضيفا: “مخدناش إجراء حاد في مخالفات البناء بدون إنذار احنا قايلين الكلام ده من 3 سنين وادينا مهلة لنفسنا 6 شهور، وقلنا التصالح وكلام من هذا القبيل .

جاءت تصريحات الرئيس عبد الفتاح السيسى، خلال افتتاح مشروع مجمع صوامع مدينة برج العرب بالإسكندرية بطاقة 90 ألف طن.

اقرأ أيضًا 

تصريحات الرئيس السيسي اليوم السبت 29 أغسطس 2020 

التعليم: فتح باب التحويلات الإلكترونية حتى 10 سبتمبر 2020 ورابط وشروط التحويل

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى