الأخبارسلايدر

السيسي: هي الحنية طبطبة؟.. الحنية الحقيقية إننا نوفر للناس أبسط حاجة

كتبت ــ سهير مجدي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه وجه رئيس الوزراء بتسهيل حركة المواطنين في الجيزة والمريوطية، متابعا: “لما آجي أقول لم يجد من يحنو عليه أو يرفق به، هي الحنية طبطبة؟.. لأ.. الحنية الحقيقية إننا نوفر للناس أبسط حاجة ويمشي بيسر وسلام”.

وأضاف الرئيس السيسي، أنا الدولة تتكلف نحو 175 مليار جنيه في السنة؛ لرفع كفاءة شبكة الطرق في مصر، موضحا: “لو هنصرف 250 مليار جنيه في 4 سنين أو 3 نعوض الخسائر دي”.

وأكد الرئيس أن الدولة حينما توقف البناء لا يعني أن المسؤولين ضد مصالح الناس، متابعا: “أربط بين اللي بتفكر فيه والمصلحة العامة للدولة والناس.. جزء شرق القاهرة يحتاج 25 مليار جنيه لتوسعته، وبنوسع الطريق من 3 سنين، ونلاقي نفسنا عاوزين نوسع تاني علشان نستوعب حجم الحركة، بس كل ما هنبني في مكان العمارة دي الناس هتمشي فين وإزاي؟”.

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي رسالة إلى المصريين، ووعدهم بإصلاح كل الأخطاء الناتجة عن تعديات بعض المواطنين احتراما وتقديرا لهم، “مش هسيبكم.. الغلط هصلحه واللي مش مظبوط هيرجع مظبوط تقديرا واحترما وحبا فيكم يا مصريين”.

وأضاف الرئيس: “أنتم قولتولي من الأول إحنا معاك مع بعض هنعمل.. يبقى تعملوا معايا الصح.. وعلشان نشيل من الجزر الخضراء في مدينة نصر علشان نخلي الحركة أسهل على الناس بيكلف 600 مليون جنيه.. فرحان إنك بتبني وتكسب لكن بتأذي بلدك”.

جاءت تصريحات الرئيس عبدالفتاح السيسي، من مسرح مجمع الجلاء للقوات المسلحة، خلال افتتاح مجموعة من مشروعات تطوير منطقة شرق القاهرة، وقصر البارون بعد ترميمه، إضافة إلى افتتاح مطاري سفنكس والعاصمة الدولي.

اقرأ أيضًا 

ملابس النائبات والعذرية وإهانة الأطباء والضعف الجنسي.. نائب الأزمات يصفع موظفًا بجامعة المنصورة

أيتن عامر وكريم فهمي يعلقان على تصريحات يوسف الشريف

رئيس الوزراء: الخميس بدل الثلاثاء إجازة مدفوعة الأجر للعاملين بالدولة والقطاع الخاص

مستشفيات الأزهر تكشف أرقام مصابي كورونا وتؤكد: المستشفيات لجميع المواطنين

 

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى